Svensk e-handel

E-handeln i Sverige har under det senaste decenniet utvecklats explosionsartat och det är många nu som hellre köper online än går till det lokala varuhuset. Idag omsätter svensk e-handel över 110 miljarder kronor per år, vilket är nästan dubbelt så mycket som 2013. Är det inte otroligt att cirka 90 procent av svenskarna har handlat online? Vi har sammanställt en liten sammanfattning av svensk e-handel.

Alltid öppet – men det finns fler anledningar!

Vi har tre starka anledningar till varför vi shoppar på Internet: det är alltid öppet, utbudet är större och det är billigare. Enligt en undersökning från Postnord svarade 29 procent av dem som handlat online i Sverige att den främsta anledningen till att de handlar på Internet var att de kan handla när som helst. Något färre, 22 procent, svarade att utbudet på nätet är större och bättre. Cirka 20 procent angav att den främsta anledningen var att det är billigare på nätet.

Resor dominerar

Det som vi i Sverige köper allra mest av på nätet är resor, vilket utgör ungefär 45 procent av omsättningen eller nästan 50 miljarder kronor. Det är ganska naturligt egentligen eftersom reseaktörerna var snabba att hoppa på tåget samtidigt som de flesta föredrar att sitta och planera semestern i lugn och ro hemma snarare än på en resebyrå. Främst är det flygbiljetter och hotellbokningar som vi handlar. Tack vare en stark konkurrens har priserna på resor pressats rejält.

Elektronik och kläder är populärt

På andra plats kommer olika typer av varor, vilka utgör 39 procent eller drygt 42 miljarder. Två områden dominerar inom denna kategori: elektronik samt kläder, skor och accessoarer. Tillsammans utgör dessa grupper cirka 40 procent av omsättningen. De största aktörerna inom elektronik är Dustin och CDON och inom mode dominerar Ellos, Boozt och Nelly.com. På tredje plats inom kategorin varor kommer faktiskt dagligvaror med aktörer som MatHem, Linas Matkasse och mat.se, före kropp och hälsa, inredning, sport och fritid m.m.

Många bokar biljetter online

Tjänster är än så länge den minsta kategorin och utgör cirka 16 procent av e-handeln, eller knappt 18 miljarder kronor. Biljetter (t.ex. för bio och konserter) är den största underkategorin. Därefter kommer försäkringar där det finns ett rikt utbud att söka bland på nätet. Även telekom är populärt. Det blir också allt mer vanligt med prenumerationstjänster som t.ex. Netflix och Storytel.

Betalning med kort är vanligast

Bland dem som shoppar på nätet föredrar de flesta att betala med kort. Som kuriosa kan nämnas att män är mer benägna att betala med kort medan kvinnor tycker att faktura duger lika bra, enligt en undersökning från DIBS. Cirka 20 procent föredrar att betala med nätbank. Det blir allt vanligare att man handlar via mobilen och en majoritet av dem som handlat på nätet har faktiskt gjort det. En annan kul uppgift är att svenskarna inte drar sig från att köpa från utlandet. Hela 40 procent har någon gång gjort en beställning från en utländsk e-handlare.