Lapland Eco Store – succén från Storuman

Lapland Eco Store - succén från Storuman

Sara Mårtensson från Storuman ville ha något att göra om kvällarna när barnen somnat. Resultatet blev Lapland Eco Store som idag omsätter närmre 11 miljoner kronor. Lapland Eco Store säljer ekologiska och giftfria produkter för hemmet och familjen, så som nappflaskor i glas, köksredskap i ekologisk bambu, ekologiska leksaker, ekologiska hygienprodukter och mycket mer.

Något att göra när barnen sov

Som de flesta småbarnsföräldrar stod Sara Mårtensson inför det tidspussel det innebär med förskola och barnomsorg. Hennes önskan att låta barnen vara hemma från förskolan en längre tid avgjorde beslutet om att satsa på en webbshop. En webbshop som skulle kunna skötas när barnen låg och sov.

En önskan om giftfritt och ekologiskt

Sara själv saknade en butik som sålde ett större utbud giftfria och miljövänliga produkter, så tankarna att starta en sådan hade funnits där en tid. Trots att inte alla trodde på idéen höll sig Sara drivande och positiv. Ibland fick hon hjälp med sina frågeställningar av vänner, bekanta eller av kommunen, andra gånger så fick hon googla efter svaren.

Webbshoppen kom igång, men växte sig snabbt större än Saras ursprungliga planer. Idag har hon flera anställda och en omsättning på omkring 11 miljoner. Tanken att sköta shoppen enbart från det egna huset i Storuman blev inte heller aktuellt. Lager och butik har nu en butiksyta på ca 800 kvadratmeter.

Succé för Storuman

Butiken och webbshoppen Lapland Eco Store är givetvis en stor framgång för Storuman, som är en mycket liten ort i Västerbottens inland i Södra Lappland. Bakom succén står ingen kostsam marknadsföring, utan ett koncept som ligger rätt i tiden och en ökad synlighet genom sociala medier.

Kloka val på sociala medier

På sociala medier har shoppen även kunnat särskilja sig från mängden när de i enighet med sin profilering står upp för miljömedvetna livsstilsval. Så som under Black Friday när Lapland Eco Store lät publicera på Facebook att man inte ville haka på trenden, utan istället valde att skänka 10% av dagskassan till Rädda barnen. De positiva lovorden strömmade in som ett resultat av handlingen. Att det just blev Rädda barnen som pengarna gick till berodde på att en stor del av utbudet från Lapland Eco Store riktar sig till barn, så det kändes som ett naturligt val. Så trots att många köpare hade kunnat välja att göra fynd i andra butiker, så valde de ändå att handla på Lapland Eco Store.